Zadania - klasa 6 - Ułamki zwykłe i dziesiętne
-
Oblicz (wynik w najprostszej postaci):
a) \( \tfrac{7}{12} + \tfrac{5}{18} \)
b) \( 2.4 - \tfrac{7}{15} \)
c) \( \tfrac{3}{8} : 0.375 \)
d) \( \left( 1 \tfrac{1}{2} + 0.75 \right) \cdot \tfrac{2}{3} \)
e) \( \tfrac{11}{20} + \tfrac{7}{25} - 0.2 \) -
Oblicz dwoma sposobami (najpierw zamień na ułamki dziesiętne, potem na zwykłe):
a) \( \tfrac{3}{5} + 0.44 \)
b) \( 2.25 - \tfrac{9}{8} \)
c) \( 1.2 \cdot \tfrac{3}{4} \) -
Skróć ułamki i zapisz w postaci dziesiętnej (jeśli się da):
a) \( \tfrac{84}{210} \)
b) \( \tfrac{56}{200} \)
c) \( \tfrac{99}{330} \) -
Która liczba jest większa? a) \( \tfrac{29}{60} \) czy \( \tfrac{7}{15} \)
b) \( \tfrac{199}{200} \) czy \( 0.995 \)
c) \( \tfrac{13}{24} \) czy \( 0.54 \)
d) \( \tfrac{5}{7} \) czy \( \tfrac{9}{13} \) -
Uporządkuj rosnąco:
a) \( \tfrac{7}{12},\; 0.55,\; \tfrac{2}{3},\; 0.58 \)
b) \( 1.25,\; \tfrac{5}{4},\; 1.2,\; 1 \tfrac{1}{8} \) -
Piekarz zużył \( \tfrac{3}{8} \) worka mąki na chleb i \( 0.35 \) worka mąki na bułki.
a) Ile łącznie zużył mąki?
b) Czy zostało mu więcej niż połowa worka? -
W sklepie były jabłka w dwóch skrzynkach. W pierwszej było \( 18 \,\text{kg} \), w drugiej o \( \tfrac{2}{3} \) mniej. Sprzedano \( 0.4 \) całej ilości jabłek. Ile kilogramów zostało?
-
Ola wypiła \( \tfrac{2}{5} \) soku z butelki \( 3.6 \,\text{l} \), a Bartek \( 0.75 \,\text{l} \). Ile zostało soku i czy razem wypili więcej niż połowę butelki?
-
Stolarz zużył \( 0.75 \,\text{m} \) deski na półkę i \( \tfrac{2}{3} \,\text{m} \) na nogi stołu. Ile deski mu zostało, jeśli miał początkowo \( 2.5 \,\text{m} \)?
-
Zapisz rozwinięcie dziesiętne i skróć zapis (np. \( 0.58(3) \)):
a) \( \tfrac{23}{27} \)
b) \( \tfrac{7}{22} \)
c) \( \tfrac{11}{30} \)
d) \( \tfrac{2}{9} \) -
Znajdź dziesiątą cyfrę po przecinku w rozwinięciu:
a) \( \tfrac{1}{6} \)
b) \( \tfrac{7}{11} \)
c) \( \tfrac{13}{99} \) -
Oblicz:
\[ x = \tfrac{1}{2} + \tfrac{1}{4} + \tfrac{1}{8} + \tfrac{1}{16} + \tfrac{1}{32} + \tfrac{1}{64} + \tfrac{1}{128} + \tfrac{1}{256} + \tfrac{1}{512} + \tfrac{1}{1024} \]
Czy \( x \) jest bliższe \( 1 \) czy \( 2 \)? -
Znajdź dwie różne pary ułamków zwykłych równe \( 0.2 \).
-
Na osi liczbowej zaznacz punkty: \( \tfrac{3}{4},\; 0.8,\; \tfrac{7}{10},\; 1.2 \). Które są najbliżej siebie?
-
Kasia miała \( \tfrac{2}{3} \,\text{l} \) soku. Wypiła połowę tego, co miała. Następnego dnia dolała \( 0.25 \,\text{l} \). Ile ma teraz soku?